Pismo święte w wielu miejscach podaje, że Pan Jezus często modlił się do swego Ojca. Uczniowie zaś Jego podziwiali, że Jezus tak pięknie potrafi rozmawiać z Bogiem i zapragnęli Go naśladować. Pewnego razu poprosili, aby Pan Jezus nauczył ich modlitwy. Za chwilę dowiemy się co na ich prośbę odpowiedział Jezus.
KATECHEZA KL. III
Zyta Leszczyńska
Temat: Jezus uczy nas modlitwy „Ojcze nasz”. ( część I )
Cele:
- uczeń opowiada perykopę biblijną Łk 11, 1-2; Mt 6, 9-15 - uczeń wyjaśnia znaczenie trzech pierwszych wezwań Modlitwy Pańskiej( OJCZE NASZ, KTÓRYŚ JEST W NIEBIE, ŚWIĘĆ SIĘ IMIĘ TWOJE ) - uczeń zwraca się do Boga-Ojca słowami modlitwy „Ojcze nasz”
Środki dydaktyczne: 1.Podręcznik „Bóg z nami”-kl.III 2. Tekst z lukami dla każdego ucznia 3. Kartony z napisami wezwań Modlitwy Pańskiej: OJCZE NASZ, KTÓRYŚ JEST W NIEBIE, ŚWIĘĆ SIĘ IMIĘ TWOJE 4.Karton z napisem MODLITWA PAŃSKA 5. Pismo św. 6. Świeca 7. Teksty zawierające krótkie wiadomości na temat 3 kolejnych wezwań modlitwy „Ojcze nasz”. 8.Kartki z dużego bloku rysunkowego 9.Kaseta z nagraniem Modlitwy Pańskiej śpiewanej w języku łacińskim przez Jana Pawła II
Metody: ćwiczeniowa, pogadanka, praca z tekstem
Formy:
zbiorowa, praca w grupach, indywidualna Przebieg katechezy:
- WPROWADZENIE:
- Modlitwa piosenką „Ci, co zaufali Panu” - Ćw. wprowadzające do tematu: Z każdego wyrazu weź tę literę, którą wskazuje cyfra stojąca obok: DOM 3 M KOŚCIÓŁ 2 O PRAWDA 5 D KLASA 2 L LIST 2 I OŁTARZ 3 T TRAWA 4 W DROGA 5 A
-Co to jest modlitwa? (rozmowa z Panem Bogiem) -W jaki sposób możemy się modlić? (własnymi słowami, znanymi modlitwami, piosenką)
Pismo święte w wielu miejscach podaje, że Pan Jezus często modlił się do swego Ojca. Uczniowie zaś Jego podziwiali, że Jezus tak pięknie potrafi rozmawiać z Bogiem i zapragnęli Go naśladować. Pewnego razu poprosili, aby Pan Jezus nauczył ich modlitwy. Za chwilę dowiemy się co na ich prośbę odpowiedział Jezus.
- ROZWINIĘCIE:
-Uroczyste czytanie fr Pisma św. Łk11, 1-2; Mt 6, 9-15 (postawa stojąca, zapalona świeca). -uczniowie siadają i w ciszy ze swoich podręczników odczytują ten sam fragment-s.142 -analiza tekstu:
- o co jeden z uczniów poprosił Pana Jezusa?
- co odpowiedział Jezus?
- komu z was modlitwa, której nauczył Pan Jezus jest również znana? -Jest to modlitwa „Ojcze nasz”, która inaczej nazywa się Modlitwą Pańską, gdyż nauczył jej Pan Jezus. (katecheta wiesza na tablicy karton z napisem Modlitwa Pańska). Modlitwę tę odmawiamy wspólnie, głośno na każdej Mszy św. Odmawiamy ją często na katechezie. Każdy z nas także osobiście modli się jej słowami. Na dzisiejszej lekcji postaramy się zastanowić co oznaczają pierwsze trzy wezwania tej modlitwy i co tak naprawdę mówimy, kiedy je wypowiadamy. -Praca uczniów w 3 grupach, każda z grup na podstawie tekstu w podręczniku oraz w oparciu o wiadomości przygotowane na kartkach przez katechetę zastanawia się nad znaczeniem 3 kolejnych wezwań Modlitwy Pańskiej. GRUPA I: Ojcze nasz GRUPA II: któryś jest w niebie GRUPA III: święć się Imię Twoje - Omówienie przez przedstawicieli grup znaczenia analizowanych fragmentów - Wykonanie przez każdą grupę jednej, wspólnej ilustracji do słów Modlitwy Pańskiej, które grupa miała do przemyślenia - Zawieszenie na tablicy wykonanych rysunków i ich interpretacja -Zobaczcie, jak wiele prawd ukrytych jest w tak krótkiej modlitwie. Znają ją ludzie na całym świecie i została ona przetłumaczona na wiele języków (głośne odczytanie z podr.-s.144 wyrazów „Ojcze nasz” w 5 językach oraz wysłuchanie fr Modlitwy Pańskiej śpiewanej po łacinie przez Jana Pawła II).
- ZAKOŃCZENIE:
- Wspólne zredagowanie tematu lekcji i wpisanie go do zeszytów - Wspólne (a częściowo samodzielne ) uzupełnianie tekstu z lukami i wklejenie go do zeszytów - Zastanowienie się w chwili ciszy : * jak często modlę się słowami Modlitwy Pańskiej? * czy modląc się myślę o Panu Bogu? * czy każde zdanie wypowiadam powoli i z szacunkiem , czy też szybko i bezmyślnie? - Podziękowanie Panu Jezusowi, że nauczył nas Modlitwy Pańskiej - Wspólna, 3-krotna modlitwa słowami 3 pierwszych wezwań Modlitwy Pańskiej w postawie stojącej, trzymając się za ręce , przy zapalonej świecy - Ocena aktywności uczniów.
Zyta Leszczyńska
Teksty zawierające krótkie wiadomości na temat trzech pierwszych wezwań Modlitwy Pańskiej:
OJCZE NASZ
Tymi słowami mówimy Bogu, że jest naszym Tatą, który nas kocha i którego my kochamy. Wierzymy, że Bóg nigdy nas nie skrzywdzi, lecz będzie się nami opiekował i nam pomagał tak, jak to robi najlepszy ojciec. Podobnie jak swego tatę dziecko może wziąć za rękę, może to również uczynić z Panem Bogiem. Taką niewidzialną ręką łączącą nas z Bogiem – Ojcem jest nasza wiara.
KTÓRYŚ JEST W NIEBIE
Niebo nie jest konkretnym miejscem, lecz jest wszędzie tam, gdzie panuje dobro i sprawiedliwość. Niebo oznacza chwałę, ważność Boga i Jego obecność w sercach ludzi. Jeżeli człowiek kocha Pana Boga i postępuje zgodnie z przykazaniem miłości, w jego sercu zakwita kawałek nieba.
ŚWIĘĆ SIĘ IMIĘ TWOJE
To, co nam daje prawdziwą radość, to Imię Pana Boga. Bez Niego życie staje się smutne. Dlatego ludzie powinni wychwalać Boga i Imię Boże wymawiać z szacunkiem i miłością. Gdy tak czynimy, zachowujemy również II Przykazanie Boże, które brzmi: „Nie będziesz brał Imienia Pana, Boga swego nadaremnie”.
Tekst z lukami dla każdego ucznia: Modlitwy..............................nauczył nas...................
Zwracamy się w niej do ......................., który jest naszym...................
Słowami Modlitwy Pańskiej prosimy:
1.......................................
2....................................................................................
3..................................................................................
|